26 juli 2010

Norbert Vonnegut - Goud geld (2009)


Sympathieke zenuwenlijer


(Door Arno Ruitenbeek)

Ik houd mijn hart vast, als de uitgever de auteur aankondigt met 'Ja, inderdaad familie van Kurt Vonnegut (Catch 22)'. Dát boek is van Joseph Heller, en Vonnegut is bekend geworden met Slaughterhouse Five (over het bombardement op Dresden).

Ik grijp naar mijn hoofd als Norbert hardnekkig probeert me kennis bij te brengen van de duistere wereld van emissies, aandelen en obligaties en dier kopers en handelaren: 'Vijf miljoen Buckeye 5 7/8'en en van '47 tegen zes'.

Eenmaal van de schrik bekomen, geniet ik met volle teugen van de belevenissen van zo'n sympathieke zenuwenlijer, genaamd Grove O'Rourke, die zo verblind en verdoofd is door het grote geld dat hij niet in de gaten heeft dat zijn vriend Charlie Kelemen hem en vele anderen vrienden en kennissen belazert. Met een piramidespel dat zo knap is opgezet, dat Palm Invest en al die andere Nederlandse boeven er bleekjes bij afsteken.

Inzake bijtende humor heeft Vonnegut goed afgekeken bij Nelson DeMille en Harlan Coben.

Norbert Vonnegut - Goud geld. Vertaling: Gert-Jan Kramer. Uitgeverij Verbum Crime, 350 pag.

Geen opmerkingen: