19 juli 2010

Uitgesproken (8)



'HOE MEER ZELFKRITIEK, HOE BETER'

Regelmatig terugkerende rubriek met soundbites van thrillerauteurs uit interviews over het edele ambacht van het schrijven en over misdaadliteratuur. Hieronder opnieuw een tiental - onsterfelijke - uitspraken gedaan in interviews die in het archief van deze blog te vinden zijn. De illustratie is van Corine Hartman, thrillerauteur en beeldend kunstenaar.

HEEL SERIEUS
,,In mijn ogen bestaat er geen serieuze en minder serieuze literatuur en dus ben ik ervan overtuigd dat ik al mijn hele leven serieuze literatuur schrijf. Ik neem mijn werk heel serieus en weet niet wat ik anders zou doen als ik niet kon schrijven, maar daar houdt het dan ook bij op. Het is en blijft een vak. Je verandert er de wereld niet door en de mensen vergeten je trouwens ter plekke terwijl je bij wijze van spreken nog voor je neus staan.'' Bavo Dhooge (20009)

WEDERZIJDS RESPECT
,,Veel mensen zullen zeggen dat het een belachelijk idee is om een Amerikaanse schrijver met een Zweedse collega te laten samenwerken. Uit twee verschillende werelden! Het ging toch ook niet met General Motors en Saab? Maar mijn gevoel zei me dat als we elkaar met wederzijds respect bejegenen, dan kunnen we van elkaar leren en zal het project waarschijnlijk slagen. Als je niet naar elkaar luistert, gebeurt er niets.'' James Patterson over zijn samenwerking met Liza Marklund (2010)

IQ EN EQ
,,Je ziet ze vooral veel in Hollywood. Mensen die een IQ van 150 hebben, maar een EQ van 60. Die kom je in de uitgeverswereld ook wel eens tegen. Sommigen hebben geen flauw benul wat voor mensen onze boeken lezen, maar ze dénken dat ze het weten. Uitgevers dachten jarenlang dat het vooral mannen waren die boeken lazen, maar het zijn juist vrouwen.'' James Patterson (2010)

HOP!
,,Maar de meeste thrillers zijn gebaseerd op effect. En daarmee is het schrijven van een thriller toch een soort formulewerk geworden. Je stopt er spannende dingen in en hop, weer een boek.'' Nicolet Steemers (2010)

VIERKANT UITGELACHEN
,,Ik belde vooraf het Netwerk Scenarioschrijvers omdat het zo'n dure cursus (scenario schrijven, red.) was dat ik ook wel wilde weten of er werk te vinden was in het vak. Aan de andere lijn klonk ijselijk gelach op, ik werd vierkant uitgelachen. Toch heb ik de cursus gedaan en binnen een week vond ik werk.'' Scenario- en thrillerschrijver Alex van Galen (2010)

EMPATHISCHE KANT
,,Ik combineer mijn schrijverschap met mijn baan als bestuursadviseur en tot nu toe inspireren en voeden die twee elkaar. In mijn reguliere werk ben ik voortdurend met mensen bezig, wat een appel doet op mijn extraverte en empathische kant. Bovendien voel ik me er maatschappelijk door verankerd. In beide beroepen kan ik mijn creativiteit kwijt en word ik gedreven door een fascinatie voor menselijk gedrag en de drijfveren die daaraan ten grondslag liggen.'' Carla de Jong (2010)

PASEN EN PINKSTEREN
,,Het genre kan alleen maar serieus worden genomen wanneer thrillerauteurs zichzelf serieus nemen, in die zin dat ze willen laten zien dat ze meer in hun mars hebben dan een spannend verhaaltje verzinnen. Stijl, diepgang, psychologie, maatschappijbeeld, een thema dat het verhaal overstijgt, het zouden normale eisen moeten zijn. Hoe meer zelfkritiek, hoe beter.
Tja, en dan de recensenten nog. Wanneer vallen Pasen en Pinksteren ook alweer op één dag?'' Lieneke Dijkzeul (2010)

BLOEDHEKEL
,,'Literair' wordt haast onvermijdelijk geassocieerd met 'elitair', maar ik houd niet van elitair. Literatuur hoeft helemaal niet elitair te zijn, integendeel. Ik heb een bloedhekel aan 'eliterair' gedoe. Ik vind het jammer dat de term 'literaire thriller' verbrand is, en daarom lijkt het me best dat de term voor eens en voor altijd van boekflappen wordt gebannen. Al was het maar omdat goede boeken soms niet gelezen worden net omdat ze dat etiket krijgen.'' Bram Dehouck (2010)

NOODZAAK
,,Volgende boeken die ik hoop te schrijven, en waaraan ik bezig ben, hoeven geen misdaadboeken te worden. Het kunnen reisboeken worden, of romans over literatuur, of misdaadboeken die ook in een andere categorie kunnen ondergebracht worden. Als ik maar de noodzaak voel om het verhaal naar buiten te brengen.'' Hans Declercq (2010)

LITERATUURPOLITIE
,,De Gouden Strop ís al een volwassen literaire prijs. Er zijn alleen veel mensen, met name degenen die behoren tot 'de literatuurpolitie', die dat nog niet willen erkennen.'' René Appel (2010)

Geen opmerkingen: