17 september 2010

Boek in wording (nieuws, 2010)

SCHRIJVER VERKOOPT AANDELEN OM THRILLER TE PUBLICEREN

Reclametekstschrijver Edward Hendriks verkoopt aandelen om de uitgave van zijn thriller 'Cappuccino na elven' te bewerkstelligen. Hij doet dat via TenPages.com, een website waarop aspirant-auteurs de eerste tien pagina's (of meer) van hun manuscript kunnen plaatsen. Vervolgens kunnen geïnteresseerde lezers – die het boek graag uitgegeven zouden willen zien – aandelen in het manuscript kopen en zo mede-eigenaar van het toekomstige boek worden. Heeft een schrijver eenmaal voldoende aandeelhouders warm gemaakt voor zijn manuscript, dan wordt het boek ook echt uitgegeven én gaan aandeelhouders verdienen aan de verkoop.

Hendriks plaatste tien pagina's van zijn toekomstige thriller online. Tot nu toe wist hij ruim tachtig aandeelhouders te overtuigen. Samen kochten ze inmiddels meer dan 900 aandelen. Daarmee is het boek in wording goed op weg, maar er is volgens Hendriks nog een lange weg te gaan. Hij heeft in totaal vier maanden de tijd om minimaal honderd verschillende aandeelhouders warm te maken, die gezamenlijk tweeduizend aandelen kopen. Aandelen kosten vijf euro per stuk, waarvan de aandeelhouders vier euro terugkrijgen als het boek onverhoopt niet wordt uitgegeven

Op de website cappuccinonaelven.nl heeft Hendriks iets vrijgegeven over de inhoud van zijn boek. Maar de tekst blinkt meer uit in algemeenheden dan dat het vragen beantwoordt. Het boek gaat over Wessel, die een onbelangrijk en onopvallend leven in de marge leidt. Hij blinkt nergens echt in uit, maar hij heeft een levendige fantasie en zet die om naar het schrijven van teksten in opdracht van verschillende reclamebureaus.

Op een dag ziet hij samen met zijn vriendin de kans zijn grootste droom in vervulling te laten gaan: leven en werken in Italië. Daar aangekomen blijkt alles toch minder ideaal te zijn dan ze zich hadden voorgesteld. Ook het leven in het mediterrane zuiden blijkt zich van dag tot dag voort te slepen.

Moeizaam klampt Wessel zich vast aan de zekerheden die hij heeft en waarop hij altijd heeft vertrouwd. ,,Maar daar komt plotseling verandering in als hij betrokken raakt bij een situatie die zijn voorstellingsvermogen ver te boven gaat'', meldt Hendriks op zijn site. ,,Om zijn leven weer op de rails te krijgen, moet hij van de automatische piloot en het stuur in eigen handen nemen. Hij krijgt nog eenmaal de kans om een belangrijke deadline te halen. Maar dit keer is het een kwestie van leven of dood.''

Edward Hendriks (1975) heeft voor verschillende bedrijven en reclamebureaus gewerkt. Nu heeft hij zijn eigen bureau, DYC media, in Velp. Hij bedenkt concepten voor onder meer websites, brochures, advertentiecampagnes en hij schrijft teksten.

Geen opmerkingen: