27 september 2010

Oranje onder vuur (nieuws, 2010)

ROSS RICHT NU ZIJN PIJLEN OP BEATRIX

Thrillerschrijver Tomas Ross had zijn vrouw nog zo beloofd niets meer met het koningshuis te doen. Maar na de met een 'krulstaart' bekroonde serie 'Bernhard, schavuit van Oranje' richt Ross opnieuw zijn pijlen op de koninklijke familie. Voor de VPRO schrijft hij de serie 'Oranje onder vuur', een reeks over koningin Beatrix die in 2012 is te zien.

Ross weet dat zijn boeken en scenario's stukgelezen worden op Huis ten Bosch en in villa Eikenhorst, zegt hij in een interview met het Nederlands Dagblad. Via via vernam hij wel eens een geluid. ,,Willem-Alexander was laaiend over mijn portret van Máxima, die ik vergeleek met Bernhard.''

De Haagse auteur is behalve met de VPRO-reeks ook bezig met een boek over Joris Demmink, de omstreden secretaris-generaal op het ministerie van Justitie. Ross' vrouw vindt dat hij die figuur een andere naam moet geven. Voor de door Ross bedreven 'factie' is dat een zwaktebod. ,,Maar misschien doe ik het wel, voor de veiligheid'', aldus Ross in de krant. ,,De feiten die ik opschrijf, moeten waar zijn. Als ik vertel dat hij in 1982 bij Bouterse was, dan is dat zo.''

De onlangs overleden Appie Baantjer, schepper van De Cock, stond haaks op Ross, erkent hij. Bij Baantjer hoeft een agent 'alleen maar de Tien Geboden te kennen', bij Ross doen de hoofdpersonen er van alles aan om ze eens allemaal tegelijk te overtreden. Toch had Ross geen hekel aan de op Urk geboren Baantjer. ,,Ze hadden hem een speciale prijs moeten geven, een soort oeuvretrofee. Hij verkocht per boekje 350.000 exemplaren, ik sta niet eens in zijn schaduw.'' Overigens ontving Baantjer in 2003 de Meesterprijs van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs.

(Bron: Nederlands Dagblad)

1 opmerking:

Klaas Vanderspoel zei

Mijn suggestie voor een naam is: Boris Lemming
Succes met het boek over deze van hogerhand beschermde zedenmisdadiger.

Klaas Vanderspoel - novellist