14 december 2010

Een blijvertje (nieuws, 2010)

ALEX VAN GALEN SLUIT BOEKENDEAL MET A.W. BRUNA

Auteur Alex van Galen gaat nog minstens twee nieuwe thrillers schrijven voor A.W. Bruna. Dat zijn de uitgever en de schrijver deze maand overeengekomen. De deal kwam tot stand door bemiddeling van Willem Bisseling van Sebes & Van Gelderen literair agentschap. Naast de thriller 'Duivelssonate', bracht A.W. Bruna dit jaar ook zijn debuut 'De opvolger' uit in de reeks Zwarte Beertjes. Van 'Duivelssonate' werden eerder niet alleen de filmrechten, maar ook de Duitse vertaalrechten in korte tijd verkocht. De roman verschijnt in maart bij Suhrkamp. Zijn nieuwe thriller verschijnt voorjaar 2012.

Van Galen is zeer te spreken over zijn uitgever: ,,De mensen van A.W. Bruna hebben me fantastisch begeleid en ik voelde me vanaf het eerste moment al heel erg thuis bij die club. Dus voor mij was de keuze niet moeilijk. En als je uitgever met een tweeboekendeal komt, is dat ook niet echt een signaal dat ze snel van je af willen. Dus daar was ik erg blij mee. 2011 wordt voor mij denk ik een belangrijk jaar. Ik heb het gevoel dat ik in mijn nieuwste thriller echt de stijl te pakken heb die het beste bij me past en ik loop over van de ideeën voor nieuwe projecten.''

Juliette van Wersch, aquirerend redacteur van A.W. Bruna zegt in een reactie: ,,Met 'Duivelssonate' had Alex ons al overtuigd een gedreven en goede auteur te zijn. We zijn dan ook erg blij dat we door deze deal onze samenwerking kunnen voortzetten. Zijn volgende thriller gaat een razendspannend en beklemmend goed verhaal worden.''

Willem Bisseling: ,,Alex is een blijvertje in de Nederlandse thrillerwereld. Met zijn ervaring als scenarioschrijver is hij volgens ons in staat een heel groot publiek aan te spreken. Daarnaast merken we dat 'Duivelssonate' heel erg goed valt in het buitenland. Dus het zou me enorm verbazen als we er de komende maanden niet nog een paar landen bijkomen.''

Naast de nieuwe boeken voor A.W. Bruna werkt Van Galen aan een ander project: een reeks thrillers met vaste karakters. Van Galen: ,,Het wordt een beetje Karin Slaughters Grant County reeks, waar ik een fan van ben, maar dan in het Brabantse land. Dus met Brabantse humor en het warme Brabantse saamhorigheidsgevoel.'' De reeks zal zich afspelen in het plaatsje Nuenen, waar Vincent Van Gogh ooit woonde. ,,Nuenen ligt onder de rook van de grote stad en is de ideale setting om te laten zien wat voor impact pittige sociale thema's op een kleine gemeenschap hebben.'' Waar deze nieuwe reeks boeken wordt uitgegeven, is nog niet bekend.

Van Galen (Eindhoven, 1965) studeerde literatuurwetenschap in Utrecht. Hij verwierf bekendheid als scenarioschrijver van tientallen succesvolle televisieseries als Rozengeur & Wodkalime, 't Zonnetje in Huis en We Gaan Nog Niet Naar Huis. Hij verkocht twee filmscripts aan Hollywood. Hij woont en werkt in Eindhoven, is getrouwd en heeft drie kinderen. Voor meer informatie zie www.alexvangalen.nl.

2 opmerkingen:

Simon zei

Go Alex !!!

Jurgen Joosten zei

Simon je haalt mij de woorden uit de mond!
Gefeliciteerd Alex.