29 januari 2011

Coming-out (nieuws, 2011)

RECENSENT SPEELT DUBBELROL ALS AUTEUR EN CRITICUS

Ere wie ere toekomt: weekblad Elsevier had de scoop. Die wist enkele dagen geleden al te melden dat Gert-Jan de Vries, literatuurwetenschapper en oud-thrillerrecensent van NRC Handelsblad, dezelfde is als Tess Franke, auteur van vier thrillers rond advocate Femke Wolzak. De Vries zegt vandaag in een 'exclusief' interview met het Algemeen Dagblad dat hij niet langer met de nom de plume kon leven. ,,Het verhaal is met mij op de loop gegaan en ik wil uit die gevangenis. Ik wil zelf kunnen vertellen waarom ik deze boeken schrijf en wie ik ben'', aldus de 47-jarige De Vries.

Uitgeverij De Geus en later uitgeverij Anthos deden en doen voorkomen alsof Tess Franke een advocate is die vanwege bedreigingen uit de Amsterdamse onderwereld naar Amerika is gevlucht. Ze zou zijn ondergedoken in Florida en alleen via haar hotmail te interviewen. Op de achterflap van Frankes thrillers was een foto van een vrouw afgedrukt die de schrijfster moest voorstellen.

De Vries (de foto is afkomstig van zijn Facebook-account) vertelt in het AD dat hij recensent was toen hij de Franke-thrillers schreef en dat hij dat wilde blijven doen. ,,Die twee werelden van schrijver van spannende boeken en van recensent wilde ik strikt gescheiden houden. Dus dacht ik: ik verstop me gewoon achter een pseudoniem.'' Maar zijn rol als criticus weerhield hem er niet van om in 'De inwijding', het debuut van 'Franke' een sneer uit te delen aan het boek De reünie van collega-auteur Simone van der Vlugt. De reactie van Van der Vlugt via Twitter was vandaag dan ook niet mals: ,,Gelukkig was het geen collega die mijn boek De reünie afkraakte in 'haar' eigen boek. Het was maar een recensent.'' De Vries was overigens degene die in zijn recensies de term 'oestrogeenthrillers' introduceerde voor misdaadromans geschreven door vrouwen.

De thrillerauteur annex recensent zegt dat hij door veel vrouwenbladen is geïnterviewd over zijn/haar levensgeschiedenis. ,,Die hebben mijn verhalen geaccepteerd. Zij hebben nooit gedacht dat er iets niet klopte. Niemand heeft ooit deze maskerade doorgeprikt.''

De Vries beseft dat hij met zijn coming-out een 'enorm risico' heeft genomen. ,,Ik ga er stiekem van uit dat mijn boeken vooral door vrouwen worden gelezen. Nu blijken die boeken te zijn geschreven door een man in een jurk. Ik hoop natuurlijk dat ze mijn boeken goed genoeg vinden om ze te blijven lezen.''

(Bron: AD)

Geen opmerkingen: