14 oktober 2011

Lezen maar (nieuws, 2011)

JOURNAALLEZER LEIDT GOUDEN STROPJURY 2012

Rik van de Westelaken
Journaallezer Rik van de Westelaken is  juryvoorzitter van de Gouden Strop 2012. Onder zijn leiding zal de in totaal vijfkoppige jury zich gaan buigen over de inzendingen voor de zesentwintigste editite van de prijs voor het beste oorspronkelijke Nederlandstalige spannende boek.

Van de Westelaken is journalist en presentator van het NOS Journaal op televisie en het Radio 1-journaal. Volgens het secretariaat van de Gouden Strop reageerde hij onmiddellijk 'en enthousiast' op het verzoek om de jury te leiden. ,,Wat een geweldig verzoek. Ik lees veel, juist ook spannende boeken. Op mijn negende las ik mijn eerste misdaadverhaal, 'Het mysterie van de Spaanse kist' van Agatha Christie. Sindsdien ben ik gefascineerd door misdaad en thrillers, van allerhande auteurs.''

Naast Van de Westelaken hebben zitting in de jury: Ine Jacet, oprichter van de website Misdaadromans.nl, Harriƫt Salm (thrillerrecensent voor dagblad Trouw), Gijs Korevaar (recensent voor Algemeen Dagblad en de Boekenkrant) en Hans Knegtmans (recensent voor Het Parool, zijn besprekingen staan ook op deze site). Met de keuze voor vier recensenten breekt De Gouden Strop-organisatie met de traditie om een afgevaardigde namens sponsor The Read Shop in de jury op te nemen.

Knegtmans maakt voor de vierde keer deel uit van de jury, Gijs Korevaar voor de derde keer en Ine Jacet was er vorig jaar voor de eerste keer bij. Afgelopen woensdagavond is de jury voor de eerste maal bijeengekomen.

1 opmerking:

Guido Huisintveld zei

"Vierde keer", "derde keer" ???

Ik lees in de reglementen: 'Een jurylid kan twee jaar achtereen deel uitmaken van de jury.'

Ah, het sleutelwoord is hier dus 'achtereen'.

Meer dan twee jaar achter elkaar een tsunami aan Nederlandse thrillers consumeren is kennelijk slecht voor de gezondheid.