29 november 2011

Subgenre (column, 2011)

GOUDEN LUL

(Door Peter de Zwaan)

In haar recensie van 'Koorts' geschreven door Saskia Noort zegt Ineke van den Bergen in De Volkskrant: 'Voor het eerst een volledig geslaagde 'thruller' gelezen. Een subgenre van deze tijd: thriller met trullen.'

Had ik blijkbaar een heel subgenre gemist.

Dat kan, ik mis vaak wat, dat heb je als je schrijft: je zit achter je computer en je denkt en tikt, terwijl achter je rug een geheel nieuw subgenre tot ontwikkeling komt.

Nu mag ik met regelmaat achterlopen, het betekent niet dat ik vies ben van enige bijscholing.

Omdat ik geen e-mailadres van Ineke van den Bergen heb besloot ik Peter Kuijt in te schakelen. Hij verzorgde de misdaadquiz op het 25-jarig jubileum van het GNM, het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Als je dat mag doen word je geacht alles van thrillers te weten.

'Peter, hoe zit dat met de thrullers?'

Hij wist het niet, de arme.

Maar hij deed wel wat ik had moeten doen, hij pakte de Van Dale.

Trul:
1. schijf
2. benaming voor enige soorten baksels
3. vleinaam, synoniem voor troel
4. (scheldwoord) goedgelovige, slordige, onhandige, trage vrouw

Hij dacht dat het ging om punt 4 omdat in het boek 'heel wat goedgelovige mutsen voorkomen'.

Ik aarzel. Ik ben geen kenner van de boeken van Saskia Noort en ik heb 'Koorts’' niet gelezen, maar het feit dat in boeken mutsen voorkomen is niet bepaald nieuw en als het tot een subgenre had geleid dan was dat zelfs bij mij wel bekend geweest.

Het lijkt er een beetje op dat de recensent een los idee had en besloot zichzelf een trede hoger op de ladder van het recensentendom te plaatsen door het subgenre thruller in te voeren. Want hoe gaat zoiets: wie niet nadenkt neemt zo'n woord klakkeloos over en voor je het weet sta je over een poosje in het zonnetje als iemand die een waardevolle bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de misdaadliteratuur.

Peter Kuijt kwam ook nog met een suggestie: Stel dat voor de beste thruller 'een prijs wordt bedacht, moet de winnares – winnares, want mannen schrijven niet over slordige vrouwen - dan worden bedacht met de Gouden Lul voor de beste thruller?'

Nee, dat moet niet.

Die Gouden Lul is briljant, maar hij moet naar een recensent; ze verdienen een eigen prijs. Als we het handig aanpakken krijgen we Saskia Noort zo ver dat ze in de jury gaat zitten.

PS. Aan het einde van de recensie zegt Ineke van den Bergen: 'Vijfsterrenthruller, eensterrenthriller'. Als ik de uitgever was zette ik zaterdag een advertentie op de voorpagina van De Volkskrant. 'Koorts, vijf sterren in deze krant.' Recensenten klagen wel eens dat ze door uitgevers in advertenties slordig worden geciteerd, maar sommige inkoppertjes zijn te simpel om te negeren.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor zeven van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 de Gouden Strop. Vorige maand verscheen bij uitgeverij Ellessy Crime de thriller 'Zusjesliefde', dat De Zwaan samen met zijn vrouw Lia Krijnen onder het pseudoniem Lia Peters heeft geschreven. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Geen opmerkingen: