15 november 2012

Nathan Fillion (interview, 2012)


Sluwe marketing rond misdaadserie 'Castle'

(Door Monique Brandt)

De populaire tv-serie 'Castle', over de succesvolle thrillerschrijver Richard Edgar Rick Castle, die samenwerkt met Rechercheur Kate Beckett bij moordzaken, heeft in de Verenigde Staten een educatief tintje gekregen. Parallel aan de serie werden enkele misdaadromans van 'Castle' uitgebracht, die het meteen tot de hoogste posities van de bestsellerlijsten schopten. De daarop volgende Castle/Marvel strip 'Castle: Richard Castle's Deadly Storm', gebaseerd op de held uit het eerste boek van Castle, werd een geliefd collector's item. Wie de echte schrijver van de boeken is, maakt de uitgever overigens niet bekend.

Een slim staaltje marketing, geeft de van oorsprong Canadese acteur Nathan Fillion (1971), die Castle nu al vijf seizoenen lang gestalte geeft, grif toe. ,,Maar ik ben extra blij, omdat ik zelf altijd al verslingerd was aan lezen. Ik ben ambassadeur voor Kids need to Read, een stichting die lezen onder kinderen wil bevorderen, en dat ben ik niet voor niets. Mijn ouders waren beiden leraar Engels, en ik ben opgegroeid met veel respect voor boeken. Ik zou zelfs in hun voetsporen treden, tot ik er op de universiteit achterkwam dat acteren mijn echte passie was. Het maakt mij niet uit hoe, als mensen maar gestimuleerd worden een boek op te pakken. Dat de tv daarbij helpt, daar is niets mis mee. En dat mijn tv-loopbaan opeens zo samenkomt met mijn voorgeschiedenis, vind ik bovendien wel iets heel moois hebben.''

Op meer vlakken raakt de tv-serie de boekenwereld. Gelauwerde misdaadauteurs als Dennis Lehane, Michael Connelly en James Patterson duiken af en toe op in de serie als Castles pokermaatjes, waarbij ze meteen even zijn lopende zaken doorspreken. Ook Stephen J. Cannell, in 2010 overleden, behoorde tot dat groepje. Ter ere van hem wordt nog steeds een stoel voor hem vrijgehouden. ,,Geintje'', aldus Dennis Lehane. ,,Als we tijd hebben maken we graag een dagje vrij voor zo'n cameo bij een 'collega'.''

In de serie verandert het leven van de schrijver als een 'copycat' de moorden in zijn boeken echt gaat uitvoeren. De auteur, die op dat moment last heeft van een stevige schrijversblokkade, komt in contact met politievrouw Kate Beckett (Stana Katic) en weer geïnspireerd. In haar ziet Castle een ideaal nieuw romanpersonage. Hij start vervolgens een serie rond de fictieve politievrouw Nikki Heat en krijgt toestemming van de New Yorkse politie om ter research met Beckett op te trekken. Het tweetal blijkt niet alleen bij het bevechten van de misdaad een interessante combi: aan het einde van het vorige, vierde seizoen bleek dat het duo meer dan warme gevoelens voor elkaar koestert.

Dat Castle een verhaal van 'ze leefden nog lang en gelukkig' gaat worden, waagt de acteur tijdens een interview profetisch te betwijfelen. ,,Ik ga natuurlijk niet verklappen wat hen allemaal te wachten staat. Het enige dat ik hier zeg is dat ik een hoop problemen verwacht'', grijnst hij. ,,Te veel zoet geluk in een politieserie, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.''

- Al vijf jaar speelt Fillion een schrijver, hoe zit het eigenlijk met zijn eigen schrijverscapaciteiten?

,,Ik heb vroeger wel het een en ander geprobeerd. Ik heb zelfs ooit een comedy geschreven, en die heb ik ook verkocht, maar uiteindelijk is het niks geworden. Ik vond het ook allemaal nogal stressvol, dus dat was het voorlopig wel, wat mij betreft.''

Fillion is dol op Castle, dat hij beschouwt als de langverwachte doorbraak in Hollywood. ,,Eindelijk een serie die niet halverwege het eerste seizoen van het scherm wordt gehaald. Een die ook nog succesvol is! Geloof me, ik besef elke dag wat voor zegen dat is in de huidige tv-business. Ik heb geen sociaal leven meer, werk vijf dagen per week, veertien uur per dag. Het is geen gewichtheffen, geen raketwetenschap, maar het is zwaar. Ik hou het vol omdat ik gek ben op wat ik doe.''

Fillion heeft inmiddels wel alle donkere hoekjes van de business gezien. Na wat theaterrolletjes startte hij in 1994 in de soapserie One life to live, die werd opgenomen in New York. Na drie jaar verhuisde hij naar Los Angeles, zijn droom achterna. Hij speelde wat kleine filmrollen, was te zien als Caleb in de serie 'Buffy the Vampire Slayer' en kreeg een hoofdrol in de sciencefictionserie 'Firefly'. Na weer een reeks kleine 'klussen' en een korte reprise van zijn vroegere soaprol, kwam hij pas goed in beeld door als Adam Mayfair in 'Desperate Housewives'.

,,De leukste job van mijn leven: geen stress en ik zat de hele dag tussen mooie vrouwen die het echte werk moesten doen. Wisteria Lane, de welbekende straat waar de serie zich afspeelt, is een 'echt' straatje, compleet met weelderige tuinen, op het studioterrein van Universal Studio's. Tussen de opnamen door lag ik heerlijk een boek te lezen op een van de gazonnetjes. Ook in die tijd kwamen er wat producers in mijn trailer op bezoek om met me te praten over een serie die ze ontwikkelden: dat was Castle. Ik wist dat dat een rol voor mij was. Ik vertelde ze: jullie hoeven niet verder te zoeken, ik bén Richard Castle.''

- Eindelijk heeft de Canadees het langgedroomde succes in handen. Het geheim?

,,De serie is kennelijk een goede mix van humor, spanning en moordmysteries. Daarbij nemen we onszelf niet al te serieus. En dat beklijft bij de kijkers. Het leuke aan Castle is het feit dat hij niet perfect is. Hij is vaak een beetje een zak, maakt fouten, denkt te veel aan zichzelf. En op de momenten dat hij cool is, vind ik het leuk om hem letterlijk op zijn bek te laten gaan. Zo ben ik dan ook wel weer.''

Hoe lang hij nog denkt door te gaan met de serie? ,,Ik hoop op zes, zeven seizoenen. En dan wil ik ook eindigen met een knal: liever opbranden dan uitdoven.''

Castle, elke donderdag om 21.30 uur bij SBS 66

Geen opmerkingen: