05 maart 2013

Gettoblasters (nieuws, 2013)

ALEX CROSS WAS AANVANKELIJK EEN VROUW

Tyler Perry als Alex Cross in de gelijknamige film
Alex Cross, de rechercheur en psycholoog die in tot dusver twintig thrillers de hoofdrol speelt, was aanvankelijk een vrouw. Dat zegt Cross' geestelijk vader James Patterson in een gesprek met zijn redacteur Michael Pietsch op de site Bookish.com. ,,De eerste zestig, zeventig pagina's in mijn eerste Cross-thriller heette ze Alexis en Cross was niet haar achternaam. Maar er was iets wat me ontmoedigde om een Afro-Amerikaanse, vrouwelijk personage te creëren'', aldus Patterson. ,,Daarom veranderde ik haar naam in Alex. En de rest is geschiedenis.'' Patterson verzon Cross als karakter omdat destijds zwarte mannen in boeken, maar vooral in films ruwe kerels dan wel de gangsters waren. ,,Het waren altijd van die gasten met gettoblasters op hun schouders. Ik vond dat dat beeld niet representatief was voor de meeste Afro-Amerikanen. Daarom verzon ik een karakter dat het tegenovergestelde was van al die stereotypen. Dus goed opgevoed, die geeft om zijn familie, een goede vader, consciëntieus. Iemand die goed was met zijn vuisten, maar tevens een denker was.''  

Voordat hij met schrijven begon had Patterson nog nooit een detectiveroman gelezen. ,,Ik dacht wel dat ik in staat zou zijn om commerciële fictie te schrijven. Dus ik ging het gewoon proberen. Mijn eerste, 'The Thomas Berryman Number' won een Edgar Award voor het beste debuut en dat nadat het manuscript was afgewezen door dertig uitgevers.''

Wereldwijd heeft Patterson 260 miljoen boeken verkocht. De auteur schrijft zo'n 365 dagen per jaar. ,,Iemand zei  dat je je gelukkig mag prijzen als je iets leuk vindt om te doen. En het is een wonder als iemand je er ook nog voor wil betalen. Ik houd enorm van verhalen vertellen.'' Als hij een goede schrijfdag heeft, dan lijkt het wel alsof-ie vliegt, aldus de schrijver.

De bestsellerauteur schrijft aan meerdere boeken tegelijkertijd. ,,Ik bouw laagje voor laagje schema's op. In de afgelopen vijf weken heb ik verhaallijnen uitgewerkt voor vier boeken. Dat ik zo veel schema's tegelijk maak, heeft te maken met het feit dat ik de inspiratie door me heen wil laten vloeien. Eens in de zoveel tijd keer ik terug naar zo'n schema, breng er wijzigingen in aan en laat het een beetje pruttelen.''

(Bron: Bookish.com)

Geen opmerkingen: