24 mei 2013

In de wacht (column, 2013)

UITGEVER WORDEN (6)

(Door Peter de Zwaan)

Op een dag ben je uitgelachen als je een bedrijf begint en dat is de dag van de btw.

Een paar maanden lang heb ik de afkorting genegeerd. Btw was voor anderen, niet voor mij. Ik verkoop boeken, die hebben een prijs, die prijs betaal je, ik lever het boek, iedereen gelukkig.

Was de wereld maar zo eenvoudig, wat zouden er een hoop blije mensen op wonen.

Gelukkig hebben we de staat en die heeft een heleboel doelen, maar een van de belangrijke is: zorg dat geluk zo kort mogelijk duurt, bedenk regels, maak formulieren en zorg dat instanties zo min mogelijk van elkaar weten.

Dat laatste lukt aardig.

Vijf weken lang heb ik de delen 51 en 52 van de Bob Evers-serie in de voorverkoop gehad en ik moet zeggen: ze vlogen niet als kadetten de deur uit, maar zeker wel als complete broden.

Toen begonnen boekhandels zich ermee te bemoeien.
‘Mogen wij de boeken verkopen?’ 
Ik keek op van de vraag. Allicht mag dat, hoe meer hoe beter.

‘Hoeveel korting berekent u?’
Net zoveel als de andere uitgevers en dan heb je het al gauw over een procent of veertig.

‘Hoe doet u het met de verzendkosten?’
U betaalt ze zelf, tenzij u tien boeken of meer bestelt, dan betaal ik.

‘Ik wil natuurlijk wel een factuur met btw.’
Shit. Daar had je het: btw.

Ik ben, schrijver zijnde, al jaren zzp'er, maar schrijvers krijgen geen btw-nummer.

Voor informatie belde ik met de Kamer van Koophandel die officieel geen Kamer van Koophandel heet en die je dus niet onder Kamer van Koophandel in het telefoonboek vindt.

‘U moet op de site van de belastingdienst kijken en een formulier invullen. Ik zoek het even voor u op. … O, sorry, blijkbaar hebben ze dat formulier niet meer. Nou dan moet u bellen. Het nummer is 0800.0543.’

Keuzemenu’s, wachten, mededelingen dat ze eraan komen, maar gelukkig geen klotenmuziekje waar je prostaat van gaat krimpen.

‘Formulier? Meneer, u moet de Kamer van Koophandel bellen en doorgeven dat u Uitgeverij Zwarte Zwaan bent begonnen. De KvK stuurt de gegevens door en vijf dagen later hebt u uw btw-nummer.’

Terug naar de Kamer van Koophandel.

‘Echt waar? Eens kijken. Ze zullen formulier 14 bedoelen. Als u dat invult, op papier, want we moeten een echte handtekening van u hebben, en er een kopie van uw paspoort bij doet dan sturen wij het door. Wat er daarna gebeurt is aan de belastingdienst.’

Op het formulier staat nergens dat je iets wilt met een btw-nummer. Op het formulier staat vrijwel niets. Ik heb het ingevuld. En wacht. En hoop. Al een week of drie. Het is niet mijn gewoonte, maar ik vrees dat het uitdraait op bidden.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl)

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. Zijn jongste thriller, 'De bruiloften van Annika Kommer', bereikte de longlist van de Gouden Strop 2013. De publicatie van zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan is in voorbereiding. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

2 opmerkingen:

Alex van Galen zei

Als ik je een tip mag geven: zorg dat de KvK je persoonsgegevens niet verhandelt. Voor je het weet staat je 06 nummer, je adres, alles op internet. Jarenlang. Om dat te voorkomen moet je een formulier (ja, sorry) aanvragen bij je gemeente.

'Graag Gelezen', mijn boekenblog zei

Ik wens je veel sterkte voor de toekomst, Peter. Warme groet.