05 januari 2014

Vaag bekend (nieuws, 2014)

PETER DE ZWAAN SCHRIJFT ROMAN OVER ALZHEIMER

Hij heeft zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan, er is de Bob Evers-serie, zijn misdaadroman over de neuroloog Ernst Jansen Steur ligt nog niet eens zo lang in de winkel en er wordt al weer geschreven aan een thriller over held Jeff Meeks. Maar voordat die in de winkel ligt, heeft thrillerauteur Peter de Zwaan (Meppel, 1944) al weer een project voltooid. Dit voorjaar komt hij met 'In mijn hoofd', een roman over de ziekte van alzheimer.

Uitgever Kees de Bakker meldt op de website van uitgeverij Conserve, waar het boek in maart of april verschijnt, dat het om 'een ontroerende roman' gaat. Bovendien niet zonder humor geschreven. 

Op dezelfde site heeft De Zwaan het volgende over het boek geschreven: 'Gek zijn, vergeten, in de war, de weg kwijt - de zinnen dansten door elkaar in zijn hoofd en elke keer als er iemand kwam, veranderde hun ritme. Omat iedereen iets zei wat hij niet kon plaatsen. Steeds iets anders, alsof niemand wist waarom hij in deze kamer was gestopt met alleen een stoel, een stapel bedden en foto’s die hem vaag bekend voorkwamen.'

'Mijn vader kreeg alzheimer ver voor hij 60 was, en het duurde bijna 20 jaar voor de ziekte hem definitief te pakken had, want zeiden we: ,,Zijn hoofd is niks, maar hij heeft een hart van roestvrijstaal.” Mijn moeder kwam kort na vaders overlijden in hetzelfde verzorgingshuis, met vasculaire dementie en alzheimer, bij haar was nooit sprake van half werk. Door mijn ouders weet ik dat er in de hoofden van demente mensen meer omgaat dan sommige medici willen doen geloven. In hun ogen las ik de verhalen. Ze waren er, ze lagen op de tong, maar kwamen niet voorbij de lippen.’

Geen opmerkingen: