26 mei 2014

Dwaling (nieuws, 2014)

BEZOEK PLAATS DELICT NA BEZWAAR FAMILIE AFGEBLAZEN

Schrijver Jacob Vis heeft besloten een veldbezoek aan een plaats delict te annuleren. Het evenement zou op zaterdag 31 mei plaatsvinden in het kader van Juni - Maand van het Spannende Boek. Op verzoek van nabestaanden en om ethische redenen heeft Vis ervoor gekozen de excursie geen doorgang te laten vinden.

Vis zou in samenwerking met de bibliotheek Kampen met belangstellenden een tocht maken naar de plek waar eind 2001 het stoffelijk overschot van Pim Overzier werd gevonden. ,,Het was mijn doel om de deelnemers te prikkelen om mee te denken over de gebeurtenissen aldaar op die avond in december'', aldus de schrijver. ,,Is Pim daar door Henk H. vermoord, zoals justitie beweert, of was het een natuurlijke dood met een bizarre afloop, zoals mijn visie luidt. Ik had beide meningen graag aan de deelnemers voorgelegd, maar dat is nu helaas niet meer mogelijk.'' De tweelingzus van Overzier heeft de bibliotheek benaderd en ernstige bezwaren geuit tegen het voorgenomen veldbezoek. Daarop hebben Vis en de bibliotheek besloten de tocht te annuleren. Vis: ,,Het spijt me zeer, maar ik vind ook dat we de zaak niet op de spits moeten drijven.''

Henk H. werd in 2002 veroordeeld tot twintig jaar cel voor de moord op Overzier. Volgens Vis gaat het hier om de grootste rechterlijke dwaling uit de Nederlandse geschiedenis. De moord was geen moord, maar een natuurlijke dood met een bizar gevolg, aldus de schrijver. Hij schreef over deze zaak het non-fictieboek 'Het rijk van de bok'.

Geen opmerkingen: