28 maart 2015

Vermannen (nieuws, 2015)



STEPHEN KING RUZIET MET GOUVERNEUR

Horrorauteur Stephen King ligt stevig in de clinch met Paul LePage, gouverneur van de Amerikaanse staat Maine. De schrijver eist excuses van de politicus, die King heeft verweten de belastingen te hebben ontdoken.

De vete tussen leeftijdgenoten Stephen King (67) en Paul LePage (66) begint epische proporties aan te nemen. De ruzie begon nadat de gouverneur in zijn wekelijkse radiotoespraak had beweerd dat King niet meer in de staat Maine woont en daar geen inkomstenbelasting afdraagt. De schrijver brengt jaarlijks enige tijd door in Florida, maar woont echter nog steeds in Maine. Hij is furieus over de beschuldiging van LePage.

In een e-mail aan de krant Portland Press Herald weersprak King eind vorige week de verdachtmaking van LePage. ''In 2013 betaalden mijn vrouw en ik ongeveer 1,4 miljoen dollar (920.000 euro) aan staatsbelastingen. Omdat dit een publieke zaak betreft, heb ik er geen bezwaar tegen u dat te vertellen. Ik heb nog niet de beschikking over de laatste cijfers, maar ik vermoed dat ik over 2014 een soortgelijk bedrag heb betaald.''

King ging ook in op het commentaar dat LePage via Twitter had gegeven. ''Gouverneur Paul LePage suggereert dat ik geen belasting betaal. Maar ik doe dat wel. Elke verplichte cent. Ik vind dat hij zich moet vermannen en zijn verontschuldigingen moet aanbieden.'' De schrijver heeft echter nog steeds geen excuses gekregen. King: ''Sommige figuren zijn veel beter in het rondstrooien van verwijten dan het terugnemen van woorden.''

Het is niet echt een verrassing dat het niet botert tussen King en LePage. De schrijver is een Democraat die LePages rivaal Mike Michaud steunde tijdens de gouverneursverkiezingen van 2014. LePage is een conservatieve Republikein.

(Bron: Los Angeles Times)

Geen opmerkingen: