30 mei 2015

Enorm ego (nieuws, 2015)


DE TIEN GEBODEN VAN DENNIS LEHANE

De Amerikaanse schrijver Dennis Lehane vergaarde roem en fortuin met thrillers als Mystic River en Shutter Island. Op het jaarlijkse Hay Festival in Wales vertelde hij over zijn Tien Geboden Om Het Als Schrijver Te Maken.

1. Lees alles wat los en vast zit.
Dennis Lehane: ''Ik kom uit een arbeidersgezin in Boston. Bij ons thuis waren geen boeken, behalve een encyclopedie - aangeschaft op de dag dat mijn vader de verkoper niet zag langskomen - en de Bijbel. Ik heb de Bijbel van begin tot eind gelezen: een verbazingwekkend voorbeeld van verhalend vertellen. Toen hoorde mijn moeder van de nonnen dat ik graag las en nam ze me mee naar de bibliotheek. Ik doneer graag aan bibliotheken. Zonder bibliotheken zou ik niet zo ver zijn gekomen.''

2. Schrijf uit noodzaak.
''Ik begon met schrijven toen ik te arm was om uit te gaan. Ik was 25, blut en woonde bij mijn ouders in. Ik zei: 'Ik ga schrijven om mezelf te vermaken'.''

3. Er is niets mis met een kolossaal ego.
''De mensen die een enorm ego hebben over hun capaciteiten, zijn de mensen met wie ik graag werk. Zij weten waarom ze er zijn. Ze zijn niet onzeker, zij gaan niet naar huis vol zelfmedelijden om dat weer op anderen af te reageren. De mensen met de ergste ego's zijn zij die hun werk beu zijn.''

4. Weet dat je iets goeds schrijft, zelfs als niemand anders dat doet.
''We wisten dat we met The Wire iets speciaals hadden gemaakt, zelfs toen niemand keek. Elk seizoen dachten we dat HBO de serie zou schrappen. We waren er zeker van dat de vierde reeks ons laatste zou zijn.'' De misdaadserie liep vijf seizoenen.

5. Je moet een oor hebben voor dialogen.
''Waar ik opgroeide wist iedereen hoe hij de juiste woorden moest gebruiken. Ik woonde in Miami en voelde dat ik 'de stem van Boston' aan het verliezen was. Ik keerde terug naar Boston en ging langs bij een vriend. Gelukkig wist ik alle uitdrukkingen en understatements nog goed te plaatsen.''

6. Goedkeuring van je ouders is niet belangrijk.
''Mijn vader viel in slaap bij alle drie verfilmingen van mijn boeken. Hij zakte weg aan het begin van Mystic River werd wakker aan het eind en zei dat mijn moeder het nogal duister vond. Hij snurkte door Gone Baby Gone en zei dat mijn moeder vond dat ik het F-woord nogal vaak gebruikte. Hij heeft nooit een van mijn boeken gelezen en iedereen vindt dat treurig. Maar mijn vader zou zeggen: ''Jouw broer werkt in een gevangenis, maar je ziet mij er niet naartoe gaan.''

7. Schrijf een hartverscheurende scène.
''Dave is mijn held in Mystic river, het verhaal van een man die achtervolgd wordt door een verleden waarin hij als kind is misbruikt. Als je bent misbruikt, is het risico dat je zelf ook die kant op gaat levensgroot aanwezig. Dave voelt zich aangetrokken tot kinderen, maar hij probeert zichzelf in bedwang te houden. De scène waarin je leest dat Dave zich tot kinderen aangetrokken voelt, was de moeilijkste die ik ooit geschreven heb. Ik heb er zestien uur over gedaan. Toen ik die eenmaal had, verliet ik mijn kantoor en keek er een week lang niet naar.''

8. Als Clint belt, zeg je geen nee.
''Ik ontsloeg mijn agent in Hollywood omdat ik de filmrechten van Mystic River niet wilde verkopen. Maar Clint Eastwood brak door mijn verdediging heen. Hij laat anderen niet bellen. Hij pakt zelf de telefoon.''

9. Negeer de critici, want wat weten zij nu eenmaal?
''Als jij zelf weet waarom je iets doet, dan heb je vrede met de reactie van anderen. Wat ze ook maar beweren...''

10. Raak nooit gewend aan rijk zijn.
''Het is vreemd, het is iets surrealistisch. Ik voel me nog steeds niet honderd procent op mijn gemak als ik in rijke kringen verkeer. Dan ben ik bang dat ik een glas omgooi of zo. Rijk zijn heeft iets schizofreens. Laatst werd ik gesneden door een kerel in een Range Rover. En ik zei: Natuurlijk, het is weer zo'n gast in een Range Rover, typisch. En toen realiseerde ik me dat ik zelf in een Range Rover reed.''

(Bron: The Daily Telegraph)

Geen opmerkingen: