30 september 2015

Elf dagen (nieuws, 2015)

KATE MOSSE EERT CHRISTIE MET KORT VERHAAL

Ter gelegenheid van de 125ste geboortedag van Agatha Christie schreef de Britse auteur Kate Mosse een kort verhaal voor BBC Culture. De mysterieuze elf dagen durende verdwijning van de Queen of Crime is het thema van Mosses verhaal.

Op 15 september was het 125 jaar geleden dat Agatha Mary Clarissa Miller in het Britse Torquay werd geboren. Als Agatha Christie zou ze later uitgroeien tot de onbetwiste Queen of Crime, de bestverkopende detectiveschrijfster ter wereld..

Ter ere van Christies geboortedag schreef haar land- en vakgenote Kate Mosse voor de site BBC.com Culture het verhaal Eleven days. De auteur vond de inspiratie voor haar verhaal in de elf dagen durende vermissing van Christie in december 1926. Haar plotselinge verdwijning leidde tot een van de grootste zoektochten die Engeland gekend heeft.

Het verhaal van Mosse gaat over beroemd zijn, over de manieren waarop schrijvers hun eigen persoonlijke ervaringen verwerken in fictie en is tegelijkertijd een eerbetoon aan Christie. Mosse heeft in meerdere interviews gezegd al haar leven lang fan te zijn van het werk van de Queen of Crime. Als ze zelf aan een boek werkte, waren de detectives van Christie het enige wat ze kon lezen. 'Ik was vereerd dat ik voor het schrijven van dit verhaal gevraagd ben. Ik wilde niet speculeren over wat er in die elf dagen gebeurd zou kunnen zijn. Evenmin wilde ik Christie woorden in de mond leggen. Ik koos ervoor om me voor te stellen over hoe het zou zijn als je er zijdelings bij betrokken zou zijn.'

BBC Culture werd in het voorjaar van 2013 gelanceerd. Volgens de BBC telt de site maandelijks zo'n drie miljoen unieke bezoekers.

Geen opmerkingen: