15 mei 2017

Je verstand bewaren (nieuws, 2017)

De gevangenis uitkomen met een thriller



Hij zat zeven jaar achter de tralies vanwege zijn betrokkenheid bij een mislukte staatsgreep in Equatoriaal-Guinea. In zijn cel werkte hij de voormalige huurling en oud-SAS-officier Simon Mann aan een thriller.

Het levensverhaal van Simon Mann zelf leest al als een thriller. Nu komt hij met een spannende roman, geschreven om maar niet geschift te worden in gevangenschap. 'Ik wilde iets schrijven voor mijn zoon Freddie, die 13 was toen ik de gevangenis in ging. Ik realiseerde me dat hij een verhaal voor volwassenen wilde lezen.' Met zijn boek, getiteld Kass, wilde Mann ook eer bewijzen aan zijn favoriete boek The Thirty-Nine Steps van de Schotse schrijver John Buchan.

De nu 64-jarige Mann zat een straf van zeven jaar uit in Equatoriaal-Guinea voor zijn betrokkenheid bij een mislukte coup, waarvan hij zegt dat die was goedgekeurd door de Britse regering. Sinds zijn vrijlating in 2009 hield Mann zich buiten de publiciteit. Maar toen hij werd uitgenodigd door de Oxford Union om een toespraak te houden, besloot hij zijn lezers op de hoogte te stellen van het spannende verhaal dat hij tijdens zijn detentie had geschreven.

Mann begon met schrijven nadat zijn tweede vrouw Amanda hem een boek had gestuurd met tips om je verstand niet te verliezen terwijl je in gevangenschap zit. 'Het legt de nadruk op het creatief bezig zijn', aldus Mann in The Guardian. 'Als ik niet aan het boek had gewerkt, dan was ik mijn verstand kwijt geraakt in de cel.' Daarnaast hielp zijn in het leger opgedane vaardigheden om de tijd door te komen. 'Ik moest mijzelf een regime opleggen. Ik heb mijn cel anders ingericht, in de ene helft bracht ik de dag door, de andere helft was mijn slaapkamer. Daarnaast ruimde ik altijd alles op en deed ik mijn oefeningen.'

De titel Kass van zijn boek verwijst naar de gelijknamige heldin, die voluit Kassandra Mary Rose Alndell heet. Zij is een soort vrouwelijke James Bond. Mann heeft nog plots uitgewerkt voor twee andere Kass-thrillers.

Zes jaar geleden bracht Mann zijn memoires uit onder de titel Cry Havoc. Maar het boek was behoorlijk gecensureerd door de Britse overheid. Zeker een vijfde deel van zijn verhaal werd geschrapt, aldus Mann.


Bron: The Guardian

Geen opmerkingen: