25 mei 2017

Kanshebber (nieuws, 2017)

Anita Terpstra maakt werk van haar angst



Ze heeft even gegild toen ze maandag hoorde dat ze op de shortlist van de Gouden Strop 2017 stond. Anita Terpstra uit Leeuwarden is een van de vijf kanshebbers voor de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Maar voor de rest is de schrijfster behoorlijk introvert. 'Ik ben ook elke keer onzeker', zegt ze in de  Leeuwarder Courant.

Anita Terpstra (1974) debuteert in 2009 met haar thriller Nachtvlucht. Acht jaar later is de schrijfster van Samen een van de genomineerden.

Samen vertelt het verhaal van Matt. Hij wordt verdacht van de ontvoering van vijf vrouwen. Een van de vrouwen wist te ontsnappen en op basis van haar getuigenis wordt hij ter dood veroordeeld. Matt blijft echter volhouden onschuldig te zijn; de andere vrouwen zijn nooit gevonden. In de gevangenis krijgt Matt bezoek van de bijdehante Mackenzie, de enige vrouw die gelooft in zijn onschuld. Ze gaat zelfs zo ver dat ze met Matt trouwt, hoewel iedereen in haar eigen omgeving haar laat vallen. Mackenzie zal werkelijk alles doen om Matts onschuld te bewijzen, zelfs een ontsnapping uit de zwaarbewaakte gevangenis.

Ze is angstig aangelegd, geeft de thrillerauteur toe. Sterker nog: 'Ik ben een enorme schijterd.' Maar ze heeft er haar werk van gemaakt. 'Niks is te gek als het verhaal erom vraagt.'

De sfeer in het zuiden van de VS heeft Terpstra goed getroffen in Samen. Of ze er geweest is? 'Nee joh. Ik heb vliegangst.' Ze bekeek Amerikaanse films en las boeken zoals Gejaagd door de wind.

Ze werkt alweer aan een nieuw project, maar wil er niets over zeggen. 'Ik ben ook elke keer onzeker. Als ik een nieuw boek inlever roep ik altijd: Ik weet het niet hoor, als het prullenbakwerk is moet je het zeggen.'

Bron: Leeuwarder Courant, foto auteur: Harry Cock

Geen opmerkingen: