06 mei 2017

Gewoon realistisch (nieuws, 2017)

Paula Hawkins: 'In het Water zal succes van debuut niet evenaren'

De Britse schrijfster Paula Hawkins verwacht niet dat haar tweede thriller In het water net zo'n doorslaand succes zal zijn als haar debuut Het meisje in de trein. Dat zegt ze in een interview met het AD.

Van haar eersteling verkocht Paula Hawkins wereldwijd twintig miljoen exemplaren. 'Het succes van mijn debuut was een kwestie van once in a lifetime.'
|
Het verhaal van haar tweede spannende roman zat al snel in haar hoofd, vertelt ze, maar het duurde twee jaar voordat ze het goed en wel op papier had. 'Ik had ook weinig schrijftijd, omdat ik de hele wereld rondvloog voor de promotie van Het meisje in de trein en de verfilming ervan.'

'Ik heb niet de illusie dat In het water net zo succesvol zal zijn', zegt ze. 'Ik ben gewoon realistisch. Ik lig er heus wel wakker van hoe mijn tweede boek zal worden ontvangen.' Vorige week al bleek dat de recensenten van kranten als de New York Times, The Guardian en de Washington Post niet laaiend enthousiast waren. Ze vielen vooral over het forse aantal van elf 'vertelstemmen'. Hawkins erkent in het AD dat het lezen hierdoor ingewikkeld wordt. 'Maar ik hoop dat lezers door die stemmen te volgen een 360-gradenblik krijgen.'

Bron: AD; foto auteur: Alisa Connan

Geen opmerkingen: