06 juni 2017

Meerdere verdachten (nieuws, 2017)

Korte novelle schrijven was lastig voor Deon Meyer




De Zuid-Afrikaanse auteur Deon Meyer had een flinke kluif aan het schrijven van het geschenk voor De Spannende Boekenweken, het boekje De vrouw in de blauwe mantel. Dat zegt hij in een interview met Trouw. 'Ik vond het lastig om een korte novelle te schrijven.'

'Je wilt haar de diepte van een roman geven, maar je hebt daar nauwelijks ruimte voor. Toch moeten de karakters goed uit de verf blijven komen.'

Meyer weet tijdens het schrijven zelf ook lange tijd niet precies waar het verhaal naartoe gaat. 'Toen ik aan dit boekenweekgeschenk begon wist ik bijvoorbeeld alleen dat rechercheur Benny Griessel (Meyers favoriete hoofdpersoon, red.) geld nodig had om een ring voor zijn verloofde te kopen. De zoektocht naar dat geld moest een verhaallijn worden.'

De schrijver wist hoe de moord aan het begin van het verhaal eruit zou zien. 'Maar ik had meerdere verdachten in mijn hoofd. Toen ik ging schrijven wist ik nog niet wie de dader zou zijn. Maar dat is het leuke van schrijven: je hebt vaak wel een begin en een eind, maar alles daartussenin kun je al typend pas opvullen.'

Bron: Trouw, foto Guido Schwarz 

Geen opmerkingen: