16 oktober 2017

Altijd geluk gehad (nieuws, 2017)

Wilbur Smith werkt aan zijn memoires

On Leopard Rock gaat de autobiografie heten, die de Zuid-Afrikaanse bestsellerauteur Wilbur Smith in de loop van volgend jaar op de markt gaat brengen. Smith, die al meer dan een halve eeuw een grote schare fans aan zich weet te binden, heeft ruim 130 miljoen boeken verkocht.

Wilbur Smith in 2007
Een Wilbur Smith-roman kent vaste ingrediënten: recept – geweld, magie, mysterie, avontuur, jagen én seks. In januari van dit jaar werd de in het huidige Zambia geboren auteur 84 jaar, maar hij reist nog altijd met zijn 39 jaar jongere vrouw Mokhiniso de wereld over.

Smith wierp zich fulltime op het schrijven nadat zijn debuut When the Lion Feeds (1964) een succes werd. Hij was toen werkzaam voor de belastingdienst van het toenmalige Rhodesië. Sindsdien heeft hij tientallen romans gepubliceerd, naast boeken in series ook standalone thrillers. Voor de research van zijn boeken maakte hij wereldwijd tientallen expedities. Zijn werk is vertaald in 26 talen.

Kate Perkin, directeur bij uitgeverij Bonnier Zaffre, noemt het manuscript van On Leopard Rock fantastisch. 'Even episch als zijn romans. We lezen over op hol geslagen leeuwen in Afrika en beren in Alaska, over duiken met haaien en avonturen met marlijnen. Dit is niet het verhaal van een schrijver van avonturenromans, maar het verhaal over een leven vol avontuur.'

In een reactie laat Smith weten: Ik schrijf nu al meer dan een halve eeuw. Ik had het geluk om niet betrokken te raken bij de grote oorlogen te missen. Ik ben nooit neergeschoten, maar ik groeide wel op tussen de helden die in de oorlogen hadden gediend en ik leerde van hen. Ik heb altijd geluk gehad en heb het leven geleid dat ik me van tevoren nooit had kunnen voorstellen.'

On Leopard Rock wordt in mei 2018  op de markt gebracht, net voor Vaderdag.

Bron: Wilbur & Niso Smith Foundation

Geen opmerkingen: