20 november 2017

Aan kracht winnen (nieuws, 2017)

Meester, er zit een varkensoog in mijn lunchtrommel

Schrijver M.P.O. Books, ook wel bekend onder zijn pseudoniem Anne van Doorn, verkeert dezer dagen in hogere sferen. Zijn tweede thriller die al een aantal jaren niet meer verkrijgbaar was, is weer te bestellen via de reguliere boekhandel. Het gaat om een geheel herziene heruitgave.

Het gaat om de regiothriller De bloedzuiger. Het boek kwam voor het eerst in 2005 uit bij uitgeverij Ellessy, maar was al bijna zeven jaar uitverkocht. Het verhaal speelt zich onder andere af op een fictieve middelbare school, het Vondelcollege. Het meisje Ragnhild Muller fietst na afloop van een schooldag naar huis, maar komt daar niet aan. Later wordt haar lichaam in het bos gevonden. Het onderzoek wordt geleid door rechercheur Bram Petersen.

Misdaadauteur M.P.O. Books verwerkte veel persoonlijke schoolervaringen in De bloedzuiger, laat hij weten. In het verhaal wordt er in de biologieles een varkensoog ontleed. Een van de leerlingen ontdekt na afloop dat iemand een varkensoog in zijn brooddoosje heeft gepropt. 'Dat was een onsmakelijke ervaring die mij zelf overkwam', zegt Books. 'Ik weet nog hoe mijn medeleerlingen me met grijnzende gezichten vroegen of ik mijn brood al gegeten had. Onmiddellijk voelde ik nattigheid!'

Voor deze heruitgave, die via E-Pulp Publishers te verkrijgen is,  heeft Books het oorspronkelijke boek een flinke opknapbeurt gegeven. 'Als schrijver maak je toch een ontwikkeling door', aldus de schrijver. 'Jaren later kijk je daardoor anders naar je eigen tekst terug. Een en ander kon beter. Ook besloot ik de tweede moord te schrappen. Die had ik destijds erin gestopt omdat ik bang was dat het verhaal te kort zou worden. Nooit doen! Het boek is zonder die moord al heftig genoeg. Ik denk dat De bloedzuiger daardoor aan kracht heeft gewonnen.'

Geen opmerkingen: