26 februari 2018

Doodsontspanning (nieuws, 2018)

Bavo Dhooge verkast naar De Geus


De Vlaamse thrillerauteur Bavo Dhooge slaat een nieuwe weg in. De schrijver heeft zichzelf opnieuw uitgevonden, zo laat hij weten. Bavo Dhooge 2.0 is geboren. Om die nieuwe koers kracht bij te zetten, stapt hij ook over naar een andere uitgeverij, te weten De Geus. Komend najaar verschijnt daar zijn eerste roman.

Na zestien jaar schrijverschap, honderd boeken en diverse prijzen dacht Bavo Dhooge (1973) aan boek honderd-en-een te kunnen beginnen. Hij had nog zoveel om over te schrijven, meldt hij in een persbericht van zijn nieuwe uitgeverij. ‘Zoals ik ook zo vaak had gezegd in de meer dan duizend lezingen die ik de afgelopen vijftien jaar had gegeven: een loodgieter staat ook niet stil bij het honderdste toilet dat hij installeert. Waarom ging ik dan niet zitten voor nummer 101?’

Dáárom: hij kwam tot de conclusie dat de eerste helft van zijn leven was mislukt omdat het geslaagd was. Enigszins cryptisch zegt hij: ‘Ik wilde weer verliezen. Mezelf verliezen. Als ik kon, ik zou even luid en met geweld de kast met mijn honderd boeken tegen de vlakte hebben gekwakt. Een levenswerk zouden velen zeggen, terwijl het eigenlijk het tegenovergestelde was geweest: een ware doodsontspanning. Ik moest mezelf gaan zoeken in de uiterlijke wereld, voor ik mezelf kon vinden in de innerlijke wereld.’

En Bavo Dhooge, die op zijn achtste al schrijver wilde worden, begon aan een hoogst persoonlijk, literair werk dat een nieuwe start markeert. Een roman waarmee hij in de voetsporen van Karl Ove Knausgård zegt te treden: nietsontziend, openhartig, de waarheid tartend.

De Geus zegt blij te zijn met de komst van Bavo Dhooge naar de uitgeverij. `Iemand die zo’n breuk durft te maken in zijn carrière omdat hij voelt dat hij nu pas het boek kan schrijven dat echt van belang is, past bij De Geus’, zegt uitgeefster Nele Hendrickx. 'We waren overweldigd door de intensiteit, de kwaliteit en de kracht van de tekst. En we zijn nogal wat gewend.'

Geen opmerkingen: